Het bos en de bomen

26 maart 2019 - Velsen-Zuid, Nederland

Coachees geven regelmatig aan dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Meestal berekent dot dat ze het te druk hebben, hun hoofd te vol is en ze het gevoel hebben geleefd te worden. Het ontbreekt hen aan overzicht en ze hebben moeite om af en toe ruimte te maken en stil te staan bij wat ze nu eigenlijk zelf willen.

Het omdraaien kan ook: Als je werk of je leven leven zich presenteert als één grote brei en je wel iets wilt veranderen maar niet goed weet wat en hoe je moet beginnen. Je ziet door het bos de bomen niet meer.

In mijn opleiding tot wandelcoach hadden we een middag les van een boswachter. Sindsdien loop ik anders door het bos bij mijn huis. Waar ik voorheen een bos met bomen zag zie ik nu eiken, beuken, esdoorns en kastanjebomen. En ik weet hun belangrijkste kenmerken.

Van de eik wordt gezegd dat het een boom is met mannelijke energie, een stoere gastheer die een thuis biedt aan honderden mossen en beestjes in de grove plooien van zijn bast. De grond om de eik heen is vruchtbaar en er  groeien tal van struiken en andere kleine bomen.

De beuk daarentegen heeft vrouwelijke energie, een harde binnenkant en een gladde, kwetsbare bast, die snel verbrandt en/of beschadigd raakt. De grond om de beuk heen is verzuurd en er groeit weinig. De beuk staat vaak wat solitair in het bos.

De berk is de pionier onder de bomen, kan groeien op plekken waar nog nooit iets groeide, bijvoorbeeld op lava, tientallen jaren na een vulkaanuitbarsting. De berk is taai en heeft een bast die licht geeft in het donker, vandaar dat je ze vaak vindt langs wegen.

Bomen zijn belangrijk bij wandelcoaching. Ze helpen om al je zintuigen te gebruiken door naar ze te kijken, te luisten, te voelen. Je kunt je spiegelen aan een boom: welke boom spreekt je aan, waarom? Wat zegt dat over jou?

En in Andalusië? Daar gaan we kijken of we ondanks de fysieke ontberingen open kunnen staan voor de schoonheid van  de Olijfboom.

De natuur heeft geen haast

toch wordt alles bereikt

Lao tsu

AE0CCF74-7E6D-40C2-BCA9-438933CA2708 Eik

95AE8CC7-404F-4909-B154-675284E5415A Beuk

E2EECC40-A744-41D3-B155-785903373BF9 Plataan

2B643224-70D0-48EA-88B3-CACBE8BBFF7B Berk

FAFC91CF-A730-4AC8-8690-68DCB261D7F0 Wilg

AB9C0D31-87C5-474D-B858-14F59F92E3BE Kunst

EA3DDA0F-F8D9-432B-8B57-C68A6969A65COefenen langs de Ankeveense Plassen (21km)

1. Marian:
    26 maart 2019
    Goed dat je bent gestart en van je laat horen! Die bomenkennis is leuk!
  2. Denise:
    26 maart 2019
    Leuk!!
  3. Nynke Postma:
    27 maart 2019
    Prachtig! Back to nature!