Kwartier gemaakt

27 februari 2019 - Málaga, Spanje

De week in Malaga zit erop!

Het werd een combinatie van de wandelweek voorbereiden en Malaga ontdekken. Heerlijk door de stad struinen en steeds nieuwe plekken ontdekken, vroeg in de ochtend hardlopen door het stadspark en over de boulevard, liggend in en kunstwerk lezen in de zon, op terrasjes zitten en naar mensen kijken, ik krijg er niet snel genoeg van.

stress?

Steeds als ik in Spanje ben valt het me op dat de mensen zoveel minder stress lijken te hebben, ook in de grotere steden. Misschien komt het door mijn eigen mind set, ik sta natuurlijk in de vakantiestand, maar de meeste mensen zijn aardig en relaxt. In een rij moet je echt geduld hebben want naast de dienst die verleend wordt moet er ook uitgebreid bijgepraat worden.

Ben wel benieuwd naar cijfers over bijvoorbeeld stress en burn-out in dit land, hoe het zit met het welzijn van vijftigers en hun situatie op de arbeidsmarktbijvoorbeeld. Ik heb het idee dat ouderen en ouderdom hier met meer respect wordt benaderd, ook op werk, en natuurlijk is familie erg belangrijk. Individuen ontlenen hun gevoel van identiteit en zelfbeeld voor een belangrijk deel aan hun rol in het sociale systeem. Meer dan bij ons.

Een fenomeen zijn de Spaanse obers. Dat is hier nog echt een vak, dat meestal uitgeoefend wordt door oudere mannen. En ze zijn goed..ze hebben het zo druk dat je flink je best moet doen om de aandacht te trekken maar er ontgaat ze weinig. Ze onthouden alles uit hun hoofd en zelfs nadat ze intussen 30 klanten geholpen hebben weten ze nog precies wat je hebt gehad. Meteen betalen hoeft ook niet, ze gaan er gewoon niet van uit dat je weggaat zonder te betalen.

De route staat in de steigers

Een paar dagen reden we met de auto de bergen in om de route te bekijken die we over een maand gaan wandelen. Vanuit Malaga gaan we de eerste drie dagen over een redelijk bergachtige keten heen. Toepasselijk Montanas de Malta geheten. Prachtige vergezichten en kleuren. Witte dorpjes liggen her en der verspreid tussen de heuvels. Daarna wordt het terrein vlakker en komen we in het land van de olijfbomen.

Een paar overnachtingen zijn geboekt. Niet allemaal, de herbergen kun je niet reserveren en er moet iets te avonturieren overblijven..En het weer moet een beetje meezitten, niet te warm en liefst droog.

We gaan het zien, ik heb er in ieder geval veel zin in!

Vrijdag komen de deelnemers met elkaar kennis maken bij mij thuis, niet iedereen kent elkaar. Ik ben benieiwd naar de coachvragen, ideeën en verwachtingen.

Cultuur

Tussen de bedrijven en middagdutten van David door ook nog wat aan cultuur gedaan.

Het CAC, museum voor moderne kunst is een stalinistisch aandoend gebouw met een tentoonstelling over futuristische architectuur.

F2C152D0-DC67-443C-81B5-7983E0675552

Strandhuisjes van de toekomst?

2C5B8AB2-BAE3-4C30-95CC-FC32EA48A3E2711C42A7-73CC-4EDC-91A8-548AE741CC5B

Het Centre Pompidou heeft een dépendence in Malaga

C85152BF-00F6-47EE-9F2E-C900F8DFDF32

Er hangt  één schilderij van Picasso

6A13144E-A0CF-4033-9244-B40A6B2D674D27D69B39-625D-4AA0-8FE0-C7B0AF8FB448

Mijn favoriete plein in Malaga is plaza de Merced, een levendig plein aan de rand van het centrum waar van alles gebeurt en Picasso die het zittend op een bankje gadeslaat. Zijn geboortehuis staat ook aan dit plein. je kunt er heerlijk van de namiddagzon genieten op één van de terrassen.

4D5D51AB-AB12-4CD7-8A25-DE1E0C27FE81

Ook Malaganezen maken zich zorgen over hun pensioen..

EB80E9E9-608C-4424-8612-B60C00FA45C4

Een Santiago Schelp; we zijn op de goede weg!

54B4D89D-2E70-4626-AA4F-EC6F51112B08

Op de terugweg in het vliegtuig had ik nog een bijzondere ontmoeting met een 81-jarige dame. 4 jaar geleden overleed haar enige dochter van 53 binnen 3 dagen aan een zeer zeldzame infectie. Sindsdien zorgt zij voor haar tienerkleindochters en pendelt heen en weer tussen Amsterdam en Ronda (vlakbij Malaga) waar ze inmiddels woont. Ze ging naar Amsterdam om vrienden te bezoeken, naar de film, museum, tandarts etc, en dan weer terug naar haar kleindochters en ze was ook nog even haar huis aan het verbouwen. Ze wilde ook alles weten over David en ons. Wat een krachtig en inspirerend mens! Ik hou erg van zulke ontmoetingen, er zijn zoveel interessante mensen, allemaal met hun eigen verhaal.

Tot later !

1. Denise:
    27 februari 2019
    Dit klinkt allemaal boeiend en erg aantrekkelijk😄😎
  2. Nynke Postma:
    28 februari 2019
    Wat een mooie ervaringen allemaal weer!
  3. Nicolet:
    28 februari 2019
    leuk te horen, Karin, dat is het betere werk
  4. Monique Groffen:
    6 maart 2019
    wooow kaar wat schrijf jij geweldig. en inspirerend. ik vertoefde net 5 minuutjes in een zonnig vakantieoord. en over enkele weken mogen wij. ….aan de bak... heb er heel veel zin in en vind het ook wel spannend hoor. Montanas klinkt niet als een terrasje.